Your email is not valid
Recipient's email is not valid
Submit Close

Your email has been sent.

Click here to send another


Corrections on the NYT Dani Dayan Profile

Jodi Rudoren makes a pretty big gaffe

Print Email
(USC )

As I mentioned in Daybreak, Dani Dayan, leader of the settler movement in Israel, was the topic of the Saturday Profile in the Times this weekend. You may recall that Dayan became a figure of interest to the Times-reading crowd after writing a controversial opinion piece declaring victory for the one-state solution.

Today, the Times ran the following corrections (h/t Miriam Krule) to the profile, which was written by semi-new Jerusalem bureau chief Jodi Rudoren:

The Saturday Profile article, about the leader of Israel’s settlement movement, Dani Dayan, included several errors. The underground military organization led by the revisionist Zionist Ze’ev Jabotinsky is the Irgun, not the Haganah. One of Mr. Dayan’s critics, Itzik Shadmi, serves as chairman of the settlers’ committee in the Binyamin Region, not as chairman of the Binyamin Council. (That position is held by Avi Roeh.) Mr. Dayan moved to Israel with his family from Buenos Aires in 1971, not in 1979. And Mr. Dayan’s father, Moshe, was a second cousin — not a first — to Gen. Moshe Dayan.

Yes, those are a lot of errors to make. But one of them stands out as particularly egregious. Confusing the Irgun, the organization led by revisionist Zionist leader Ze’ev Jabotinsky, with the Haganah is a pretty startling misstep for someone whose post depends a lot on knowing context. There’s no real political equivalent that comes to mind, but this would be like a music journalist writing that John Lennon was the leader of the Monkees. It’s pretty difficult to write that sentence.

Earlier: One-State Pollution [Tablet Magazine]
A Settler Leader, Worldly and Pragmatic [NYT]
Israel’s Settlers Are Here to Stay [NYT]

Print Email

Daily rate: $2
Monthly rate: $18
Yearly rate: $180

Tablet is committed to bringing you the best, smartest, most enlightening and entertaining reporting and writing on Jewish life, all free of charge. We take pride in our community of readers, and are thrilled that you choose to engage with us in a way that is both thoughtful and thought-provoking. But the Internet, for all of its wonders, poses challenges to civilized and constructive discussion, allowing vocal—and, often, anonymous—minorities to drag it down with invective (and worse). Starting today, then, we are asking people who'd like to post comments on the site to pay a nominal fee—less a paywall than a gesture of your own commitment to the cause of great conversation. All proceeds go to helping us bring you the ambitious journalism that brought you here in the first place.

Readers can still interact with us free of charge via Facebook, Twitter, and our other social media channels, or write to us at Each week, we’ll select the best letters and publish them in a new letters to the editor feature on the Scroll.

We hope this new largely symbolic measure will help us create a more pleasant and cultivated environment for all of our readers, and, as always, we thank you deeply for your support.

You can’t believe anything you read in the NYT regarding Israel or Jews. But in all other respects it seems to be quite an accurate and erudite news source.

Considering that we’re talking about the leftist, Israel slandering NY Times, it’s genuinely surprising that they didn’t call him the former head of al-qaeda.

Wait. No. The Beatles/Monkees dyad really doesn’t work here. Unless you’re saying that beneath John Lennon’s peaceful exterior was a raging, territorial and violent movement, which, as a Stones fan, I would support. The Monkees bring to mind some of those weird Kibbutz musical groups from the Sixties (the shorts, the socialist work-shirts, the hair) which I don’t think you’re really implying either.

mbsocol says:

A gaffe is when a person says something they actually think but meant to conceal. What Rudoren did was make a bunch of goofy errors, similar to the title of this blog post.

jacob_arnon says:

“Yes, those are a lot of errors to make. But one of them stands out as particularly egregious. Confusing the Irgun, the organization led by revisionist Zionist leader Ze’ev Jabotinsky, with the Haganah is a pretty startling misstep for someone whose post depends a lot on knowing context.”

It’s like saying that Lyndon Johnson was the head of the Republican Party. It’s that ignorant.

Hard to believe that the NY Times, which didn’t print anything about the Holocaust while it was happening, didn’t do it on purpose.

At the very least they keep showing that they don’t care about the Jewish State.

Well, Jews should return the favor.

I think these were mistakes on Rudoren’s part, not deliberate errors – she knows the difference between the Haganah and the Irgun!

And while the NYTimes coverage of the events of the Holocaust certainly was not adequate, it is untrue to say that it published no stories about it while it was occurring. Try searching through the archives from 1940-1945 about Auschwitz, and you will see that it correctly identifies it as a Nazi death camp, and by the summer of 1944 it is reporting the massive number of deaths there. The Times’ sin was in placing such stories on far inside pages, not on the front page, and in not pointing out that the main victims were Jews.

    jacob_arnon says:

    Rebecca I disagree:

    “Buried by the Times a book by Laurel Leff, an associate professor of journalism at Northeastern University, is an account of the New York Times’ coverage of Nazi atrocities against Jews that culminated in the Holocaust. The book makes the argument that the paper’s publisher deliberately chose to “bury” such news in the back pages for ideological reasons.
    According to the book Arthur Hays Sulzberger, who was publisher of the Times from 1935 to 1961, took the position that Jewishness is solely a matter of belief, that it does not and ought not to have any ethnic or national component, no ethnic peoplehood. He opposed the creation of a Jewish state. His political commitments were to the United States and to universalism. He did not want the Times to be or even appear to be too Jewish. According to Leff, Sulzberger went out of his way to ensure the Times would not portray Jews as the particular victims of Nazism, gave very little print to the news of genocide targeting Jews as it emerged from Europe and did not support the rescue of European Jews.[1] [2]
    Leff’s ongoing work on American responses to the Holocaust continues to draw attention. Her research paper Rebuffing Refugee Journalists: The Profession’s Failure to Help Jews Persecuted by Nazi Germany asserting that journalists, unlike physicians and attorneys, failed to establish committees to help Jewish refugees secure positions that would have made them exempt from immigration limits and allowed them to come to the United States, inspired a campaign to get the Newspaper Association of America to acknowledge its predecessor organization in the 1930s “was wrong to turn its back on Jewish refugee journalists fleeing Hitler”.[3] [4] The Newspaper Association of America responded by issuing a statement regretting that its predecessor organization did not give a full public airing to the issue at the time and by holding a special session on the topic at its annual meeting.[5]”


As an Israeli, who has met many NYT Jerusalem bureau workers, the most outrageous thing is that very few of these erudite journalists can SPEAK ARABIC. The rely upon local stringers, each with his own agenda.

I wonder how many high State Department can. Or how many have ever read the Koran, or the oral traditions built around it. The US army on the other hand, has sent thousands of red neck and blue collar, young people (the kind that the NYT looks down upon as being anti-intellectual and mono-cultural) to go STUDY Arabic.

NYT reporters do not really need to learn Hebrew (even tho many do, as they are Jewish) because all of the left NGO’s press releases are written in English. Today if Peace Now, Betzelem or Breaking Silence makes a press release, tomorrow it appears almost word for word in the Times without any further substantiation.


Your comment may be no longer than 2,000 characters, approximately 400 words. HTML tags are not permitted, nor are more than two URLs per comment. We reserve the right to delete inappropriate comments.

Thank You!

Thank you for subscribing to the Tablet Magazine Daily Digest.
Please tell us about you.

Corrections on the NYT Dani Dayan Profile

Jodi Rudoren makes a pretty big gaffe

More on Tablet:

The Kindergarten Teacher Who Won Cannes

By Vladislav Davidzon — Hungarian actor Géza Röhrig stars in Auschwitz drama Son of Saul